tiistai 25. tammikuuta 2022

Vapaa-aikaa steroideilla: polyamoriaa ja muuta niskoittelua

 Nuorgamin Emmillä YLEssä on silloin tällöin meikäläisen makuhermoja kutkuttelevia mielipiteitä. 25.1. Nuorgami suositteli laiskoja aamuja rakastajan lakanoissa askelkyykkyjen sijaan. Itse toki tekisin askelkyykyt alkulämmittelynä ennen painimaalle siirtymistä. Liikunnan varsinainen muoto ei tosin liene mielipiteen keskiössä. Sen sijaan Nuorgami kirjoittaa polyamoriasta osana identiteettiä ja kapitalismikritiikkiä.

MGM/Ringer illustration

Polyamoria on kriittinen ajatukselle, että yksilö, rilluvuosien jälkeen, gravitoisi automaattisesti kohden kahdenvälistä parisuhdetta. Ajatus resonoi Michel Foucault’n ymmärryksen kanssa seksuaalisuudesta historiallisena yhteiskunnan sortotyökaluna. Teoksessaan History of Sexuality (1976) Foucault kuitenkin esittää nyky-yhteiskunnan kiinnostuksen yksilötason seksuaalisuuden sääntelyyn hälvenneen kapitalistisen yhteiskunnan kehittymisen myötä lännessä (vrt. Viktoriaaniseen Britanniaan). Sen sijaan seksuaalisuus tulisi nähdä enemmän „elinvoiman“ (biopower) ohjailuna yhteiskunnassa. Pähkinänkuoressa seksuaalisuus tulisi ymmärtää (kapitalistisen) yhteiskunnan väestön ohjailuna tiettyihin sen tarkoituksia palveleviin aktiviteetteihin.

Nourgamin polyamorinen kapitalismikritiikki vaatii siis ajan nipistämistä yhteiskunnallisesti tuottavista toimista painimaalla pelehtimiseen useamman rakastajan kanssa. Jokaisella on vain 24 tuntia päivässä käyttää eri touhuihin ja jokainen tuottamaton tunti on askel kohti elinvoiman ohjautumista ei-kapitalistisiin tarkoituksiin. Käytännössä se tarkoittaa välikäden eliminoimista suunnittelusta.

Olisin taipuvainen mieltämään markkinatalouden kritiikiksi jo vapaa-ajan käyttämisen laatuajan viettoon yhden perheen kanssa. Leo Stranius (2022) kirjoitti kroonisesta ajan puutteesta nyky-yhteiskunnassa ja kuinka saavuttaa minuuttiaikataululla enemmän. Mieleen tulee kansantaiteilija Leskisen sanoitukset:

„Kadehdi en niitä jotka luotuja on kaksoiselämään.

Joskus tuntuu etten kunnolla saa eletyksi tätä yhtäkään.“

Liian usein tehokas vapaa-aika tarkoittaa taksimatkaa töistä kuntosalille tai ravintolapöytään aikatehokkuuden maksimoimiseksi. Jotkut puhuvat myös spontaanien nautintojen, kuten seksin, kirjoittamista kalenteriin. Puolihalvaantuneeseen nenään tämä haiskahtaa prosessinomaiselle pakkosuorittamiselle.

Tällainen vapaa-ajan vietto „steroideilla“ kompensoi menetettyä aikaa. Nuorgami yritti kuvitella moraalista paniikkia, mikä syntyisi, jos joku ehdottaisi lasten viemistä hoitajalla seksitreffien ajaksi. Saatua nautintoa kun ei voi mitata BKT:lla. Funktiosta tosin taisi unohtua seksin epäsuoravaikutus valtion verotuloihin. Hoitaja saamasta palkasta maksetaan tulovero. Pariskunta siis osallistuu kuninkaan aarteen keräämiseen myös vapaa-ajallaan. Se on kaukana kapitalismin kritiikistä.

Nykysuomessa rehellisyyden nimissä mieleen tulee toisaalta lähinnä kävelylenkki ja kunnankirjasto, missä ei jollain lailla osallistuisi veronmaksutalkoisiin. Siksi ajatus seksistä markkinatalouden kritiikkinä on ihan validi. Ainakaan kyse ei ole lisäkulutuksesta kuluttaakseen, kuten taksimatkassa ravintolaan.

Nuorgamin kanssa lienemme samaa mieltä kuitenkin siitä, että keskiöön pitäisi nostaa vapaa-ajan vietto, missä kuluttaminen ei ole itseisarvo. Arvokasta aikaa voinee viettää muillakin konsteilla. Omalla kohdallani olen yrittänyt luovia kohden runsaampaa vapaa-aikaa, jolloin aikaa jää enemmän suunnitelmalliseen ajankäyttöön ja primaaritarpeiden (ravinto, liikunta, seksi) edukkaaseen tyydyttämiseen.

Kiitos, anteeksi ja näkemiin!

- Puolihalvaantunut kokki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti